lördag 27 november 2010

They call me Swedie

Nästan två veckor har gått och äntligen börjar även jobbet rulla på ...
Men som dagarna går lär jag känna alla bättre vilket har varit intressant, man märker fort vilka som är äkta och inte. Dem färsta dagarna var alla super gulliga, men den gulligheten försvann hos vissa sakta men säkert. Det stör mig att vissa verkar störa sig på att jag är här och därför måste prata engelska (vilken ansträngning, hallå du är i USA). En del skiter i det totalt och snackar på tyska hela tiden, även om dem andra i sällskapet pratar engelska. Till exempel min rumskompis verkar har lite problem med mig, det är ju lite jobbigt eftersom vi ska bo tillsammans de närmaste 6 månaderna. Jag har ingen aning varför men hon är helt plötsligt kort mot mig, pratar aldrig med mig, svarar snäsigt om jag frågar något, fattar noll! Måste berätta en sak som hon gjorde vilket störde mig nåt otroligt: Hon började städa i köket och vardagsrummet, jättesnällt verkligen, men när hon skulle skura golvet tog hon ``håll i er`` en gryta till det smutsiga vattnet! Hur äckligt är inte det?!

I onsdags skulle några gå ut då det var en ``gatufest`` i Abacoa, alltså alla barer/klubbar på gatan hade öppet eftersom det var Thanksgiving och folk var överallt, så dem frågade om jag ville följa med. Ja ba eeeh jaa!
Tacka ``gud`` för Rosanna som gav mig ett falskleg för länge sen, det funkar även här! Jippi! Så vi drev runt på gatan och in på alla möjliga ställen tog en öl, dansade lite och så igen och igen. Det bästa var att jag inte spenderade några pengar, endast för taxi hem vilket var typ 4 dollar. En kille bjöd mig på en öl bara för att han gillade min brytning, sen blev jag bjuden av en kompis vi åkte dit med och på ett av ställena hade dem den roligaste grejen: man beställde dricka i baren och sen sa bartenden heads or tales så flippade den ett mynt och om man hade rätt behövde man inte betala för sin dricka! Bästa idéen nånsin, eller hur? Jag tror vi kom hem vid 2-3 då var det bums i säng och för att sedan upp och hoppa, vara pigga och alerta för ett 13 timmars pass på jobbet, följt dagen efter av ett 12,5 timmars pass! Puh!

Något jag gillar med att vara här är att män är så trevliga och artiga, man är verkligen inte van vid det hemma. Dem öppnar dörrar för en, drar fram stolar, öppnar ölburkar, ger komplimanger, flyttar på sig och låter alltid en gå före så säger dem ``ladies``. Nästan så jag känner mig som en liten prinsessa, haha!

Snart ska jag gå och käka sushi och sen köpa bira och lära lite folk svenska ölspel!

Puss och hej

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar